NL | FR

Check-up sociale verkiezingen 2020: Dag X-60 is in aantocht…

2018-12-13

Over exact één jaar start de vierjaarlijkse procedure voor de sociale verkiezingen van uw ondernemingsraad en/of preventiecomité. Deze procedure van 150 dagen start met de zogenaamde “Dag X-60” die zal plaatsvinden in december 2019.  

 
Op Dag X-60 moet u in uw onderneming de volgende informatie meedelen:
  • de afbakening van de technische bedrijfseenheid of -eenheden (“TBE”);
  • de functies van het leidinggevend personeel;
  • de functies van het kaderpersoneel.
 
Misschien is het voor u de eerste keer of heeft u al de zoveelste verkiezing achter de rug. In beide gevallen is een grondige voorbereiding geen overbodige luxe. Zo beïnvloeden bijvoorbeeld de manier waarop u de TBE afbakent of hoe u het leidinggevend personeel definieert, uw personeelsbeleid op vele vlakken in de volgende vier jaar (2020-2024). Daarom geven deze begrippen vaak aanleiding tot discussies met de vakbonden, tot zelfs voor de arbeidsrechtbank. 
 
Bovendien, als dit binnenkort bij wet bevestigd wordt, loopt de referentieperiode voor de berekening van de drempel van het aantal werknemers sinds 1 oktober 2018 tot en met 30 september 2019, en zullen uitzendkrachten meetellen tijdens het tweede kwartaal van 2019. Zie hierover meer: onze newsflash van 9 november 2018
 
Traditiegetrouw heeft Claeys & Engels de uitgebreide rechtspraak van de vorige verkiezingen van alle Belgische arbeidsrechtbanken grondig gescreend, zodat wij u ten volle kunnen bijstaan bij het toepassen van de wettelijke definities op de specifieke situatie van uw onderneming.
 
Onze specialisten staan ter beschikking om uw onderneming onder de loep te nemen en u bij te staan bij de voorbereiding van uw strategische beslissingen, bijvoorbeeld:
  • Welke werknemers en uitzendkrachten tellen mee voor de drempels? Wat met expats, zelfstandigen, ... ?
  • Kan u de huidige structuren behouden? Wat zal de vakbond eisen: één ondernemingsraad en meerdere preventiecomités? Een opsplitsing van de huidige structuren? Of een samenvoeging? Kan u nog zaken veranderen?
  • Wie kwalificeert als “leidinggevend personeel”? Welke aanpassingen kan u nog aanbrengen?
  • Behoudt u de huidige lijst “kaderpersoneel” of brengt u veranderingen aan?
 
> Actiepunt
Neem gerust met ons contact op en wij zoeken met u naar de beste methode om een dergelijke “check-up” te organiseren, op maat van uw wensen.